Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

onsdag 28 maj 2014

Matte

Just nu känner jag mig ganska värdelös som omhändertagare av katter...

Dels märker jag att Tessan inte trivs, och om nätterna försöker hon klösa sig genom dörren för att komma ur gästrummet. Dessutom har hon rymt ur rummet en gång, och jag fick locka henne tillbaka. Därför ringde jag till djurhemmet idag och diskuterade situationen, och vi kom överens om att så snart en av de burar som har utgång till en egen rastgård blir ledig skall Tessan få flytta dit. Förhoppningsvis mår hon bättre om hon får gå ut när hon vill! Dessutom kan de ta med henne till veterinär som kan undersöka hennes nacke, samtidigt som hon blir vaccinerad och avmaskad... det har ju inte gjorts än.

Dels försummade jag att sära på Philemon och husisarna idag innan jag åkte iväg för att bl.a. besöka apoteket. När jag kom hem igen hade det varit slagsmål - husiskillarna ger sig på Philemon så snart de får en chans, även om jag inte begriper varför... kanske tycker de att han, som rex, ser konstig ut och därför skall drivas ur flocken? Ungefär som katter tyvärr ofta gör med sjuka djur. Nu hade Philemon åtskilliga punktsår som jag fick tvätta rent och se om, och det hade väl inte varit så farligt med det... men lite senare såg jag att han haltade på höger framtass, och eftersom ett av punktsåren sitter i överarms-muskeln på höger ben inser jag att hans skada i den muskeln är värre än ett ytligt sår. Han kan både gå och hoppa, men stöder inte gärna på högertassen och blir grinig när jag försöker undersöka honom... stackars Philemon! Om jag bara hade lockat tillbaka husisarna på deras sida huset och stängt mellandörren innan jag åkte... *suckar djupt* Det värsta är ju att klockan hade hunnit bli efter 18, och i morgon är det röd dag så vår veterinär arbetar inte - med andra ord måste jag antingen ta Philemon till ett djursjukhus, med allt vad det innebär i resväg och dyra kostnader, eller så får jag ha is i magen och avvakta till på fredag då Olle finns på plats igen.

Det blir en orolig natt för klosterkatternas tjänarinna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar