Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

fredag 2 augusti 2013

Matte

Att blanda Immas medicin i tonfisk har visat sig vara ett lyckokast - inte nog med att jag får i henne medicinen, utan hon äter dessutom en större portion än hon brukar göra när det handlar om blötmat! *glad* Och att få Imma att äta ordentligt är ju uppdrag nr. 2, om jag säger så... hon behöver få igång sitt kissande och hon behöver gå upp mer i vikt.

Idag har hon faktiskt kissat riktigt rejält vid ett tillfälle - ironiskt nog på min favoritkofta, men det spelar ingen roll. Döda ting går att ersätta, men någon ny Imma får jag aldrig tag i! Dessutom är koftan tvättbar. Efteråt såg Imma så nöjd ut, så antagligen släppte den där otrevliga nödighetskänslan som har drivit henne till tyglådan om och om igen de senaste dagarna. Natten till idag sov hon inte mycket, och inte jag heller eftersom jag vaknar varje gång hon vill in under täcket eller ut därifrån... men nu i natt tror jag att vi båda kommer att sova gott.

Annars är mitt största bekymmer hettan. Vi har närmare +30 grader i skuggan om dagarna och i helgen skall det tydligen bli ännu värre... så i kväll diskuterar gammelmatte och jag att vända på dygnet i väntan på lite svalare väder. Här i vardagsrummet klarar vi oss bra, för jag har dels en stor golvfläkt som rör sig fram och åter och dels en bordsfläkt som vi riktar åt det håll vi befinner oss just då. Philemon gillar att ligga under den stora fläkten om nätterna, kan jag avslöja... jag antar att han, som bara har underull och ingen riktig päls, har svårare att hålla kroppen rätt tempererad.

I morgon skulle vi ha gått ner till det som mycket välvilligt eventuellt skulle ha kunnat kallas centrum i Otterbäcken (fast egentligen finns det inget sådant, eftersom orten består av en enda lång genomfartsgata med smågator som revben åt bägge håll där småhus, större villor och ett eller annat tvåvåningshus ligger - och de enda affärer vi har är en järnhandel, en pizzeria, en fiskbod och en grill) för att titta på den årliga Otterbäcken-dagen eller Hemvändardagen, som den också kallas. Det brukar vara en mycket trevlig tillställning med marknad, lotterier, öppna muséer, musik, dans, sång och annat roligt... men att befinna sig mitt i en stor folksamling, till på köpet med en liten hund i koppel, känns inte vettigt när det är så här varmt. Så vi har bestämt oss för att avstå det "nöjet" och stanna hemma. Det kommer utan tvekan katterna att uppskatta, förresten!

1 kommentar:

  1. Som katt måste jag ju jama att det enda riktiga sättet att tolka ordet "hemvändardag" på är att man ska vända hemåt. Det vill säga om man är nån annanstans. Är man redan hemma stannar man där. Hos sin katter. Trevlig hemvändardag i morgon!

    SvaraRadera