Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

söndag 25 augusti 2013

Imma

Jag jamade inget igår, för jag visste inte om jag skulle avslöja mattarnas planer i förväg... och med gammelmattes dåliga hjärta, vet man ju aldrig riktigt om det blir som de tänkt sig... men idag ägnade de hela morgonen åt att göra sig i ordning: bytte kläder till sådana som inte varit i kontakt med kattsnuviga missar, tvättade och spritade sig ORDENTLIGT samt tvättade och spritade sina skor ORDENTLIGT. Sedan gav de sig iväg med bilen, tätt följda av mina förjamningar om att de måste hämta ut riktiga pengar - alltså inte fåniga plastpengar, utan sådana där som verkligen ÄR pengar - så att det räckte. Det lovade de. Och sedan försvann de iväg till Örebro.

Jam, ni gissar rätt - de åkte för att fira Örebro katthems 10-årsjubileum! Ni som har läst i Max' och Måns' blogg, vet att de började firandet redan igår, men då hade våra mattar inte kommit på än hur de skulle kunna delta utan att riskera att smitta ner katterna på katthemmet... den idén fick de på kvällen, när alltsammans redan var över för dagen. Så typiskt mina mattar! Då ringde de hursomjam till Rafaels Räddare, som berättade precis hur de skulle göra.

Det blev en lång väntan på att mattarna skulle komma hem, kan jag jama. För inte nog med att de stannade i Örebro i kattiljoner timmar - på hemvägen hälsade de på hos Max och Måns också för att fika deras husses kaffe (matte säger att han är en av få som vet hur man verkligen gör gott kaffe) och småprata en stund om katter i allmänhet och Örebros katthem i synnerhet. Han visade dem också de fankattiska tavlorna som Wikkis Stora Matte har målat (ni kan se dem i Max' och Måns' blogg) som han var så glad över att ha kunnat köpa... och matte sa att det var bra att de kom just dit, för annars hade hon velat köpa dem och hon hade inte alls råd att betala vad de var värda!

Nåjam, nu har vi ätit gott och lekt lite med de leksaker matte köpte åt oss, och jag har gått igenom bilderna i mattes kamera. Så nu tänkte jag visa er några av dem...

Det hade visst tagit en stund innan mattarna kom fram till katthemmet, för det ligger liksom insmuget bland vanliga bostadshus vid en liten gata som är svår att hitta... och på vägen dit hade matte passerat en kanal där det simmade GIGANTISKA fåglar! *stora ögon*

Sedan guidade bl.a. Linnsens matte dem via telefon så att de kom rätt och kunde parkera precis invid katthemmet. Där såg det ut så här:

Vid det laget som våra mattar kom dit, hade naturligtvis många andra redan varit där och fyndat och tagit lotter... men jag hade som sagt skickat med mattarna pengar för att de också skulle bidra till katthemmets kassa och de gjorde så gott de kunde. Matte vann en riktigt rolig katt på lotteriet, och adopterade en liten porslinskatt som såg ut nästan som Majsan!

Och tänk, den där gröna larven som Wikki visade bild på i sin blogg igår, fanns kvar även idag! Så matte lyckades också ta bild på den:

De stackars katterna på katthemmet har inga utegårdar att rasta i, vilket jag tycker är jamartråkigt... men personalen har gjort så gott de har kunnat och ordnat med nätfönster i alla fall så att missarna får lite frisk luft. Här ser ni BM och Linnsens matte som pratar genom ett av nätfönstren medan en svart katt försöker få ett jam med i laget:

Vid det här laget började jag undra om matte alls hade hälsat på själva katthemmet eller om hon bara hängt utanför med andra tvåbeningar... men lyckligtvis hade hon gått in och hälsat på katterna, så jag slipper skämmas för henne *puh*.

Här sitter den svarta katten vid det där nätfönstret...

Så här mysigt är det i den öppna avdelningen, där katterna går lösa

Och så här fint ordnat är det inne i burarna

Gammelmatte blev ockuperad av en svartvit liten katta som var alldeles "gostokig"...!

Under tiden gick matte runt och hälsade på flera stycken "vackerungar", som hon kallar dem (det här är två av dem):

Och titta vilka skojiga leksaker de har! Den här hade jag inte haft något emot att slåss med...

Förresten gjorde sig matte lite nyttig även utomhus, fick jag höra... hon hjälpte Wikkis Stora Matte och de andra att packa ihop de saker som inte blev sålda, så att de kan vara med på andra loppisar framöver. Så jag behöver inte oroa mig för att hon bara gick om-kring och glassade... man vet ju aldrig med tvåbeningar, fast jag känner min matte och hon skulle nog inte trivas med att inte få hjälpa till... *myser*

Nej, nu måste jag se till att matte packar ner den fina lådan med Wikki-kattgräs, som hon fick med sig hem för att lämna vidare till djurhemmet i Kristinehamn. Och så skall jag kolla om det finns något godis kvar i den där aktivitetsmojängen som matte köpte åt oss på loppisen - Philemon måtte väl inte ha tagit alltihop?!?

1 kommentar: