Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

torsdag 28 februari 2013

Imma

Som jag har jamat förut, håller mattarna på att försöka få ihop oss katter i en enda grupp. De som har mest problem med den här idén är Sixten och Philemon, som inte gillar varandra... Sixten tycker att det vore praktiskt om han var alfahane i hela huset, och Philemon vill absolut inte ha konkurrens om herraväldet på den här sidan (i mitt revir). Så nu grunnar mattarna som bäst på hur de skall kunna distrahera Sixten och leda bort hans uppmärksamhet från Philemon när de möts... hittills har det inte gått särskilt bra, för Sixten är inte begiven på godis utan föredrar sina torrisar. Och gos är i.o.f.s. trevligt, men han tycks anse att var sak har sin tid - så att gosa medan han försöker stirra ut Philemon fungerar inte. Någon som har ett bra tips att komma med?

För egen del är matte lite extra förälskad i Rafael just nu, för lillkillen har blivit så väldigt pratsam och kelen på sistone. Han svansar efter matte mest hela tiden, jamar och kurrar och vill gosa så fort hon står still... och just det där jamandet är nytt, för tidigare har han bara kvittrat och pipit. Så hon faller förstås som en nydödad mus för hans jam!

Fast jag ser till att få min välförtjänta dos dagligt gos, jam med - fattas bara! Matte kan jag linda kring en klo, så jag håller mig framme och ser till att hon kliar mig på alla de rätta ställena så fort jag får en chans *kurr*.

4 kommentarer:

  1. Matte säger att hon har läst någonstans om en sak man kan köpa och sätta i kontakten i väggen. Den avsöndrar ett katt feromon som gör att bråkiga katter blir lugna och snälla igen. Hon kommer inte ihåg var hon läste det tyvärr. Men på djuraffären vet dom nog. Fråga där. Hoppas det går bra.
    NosGos

    SvaraRadera
  2. Fullt upp hemma hos er nu då! Ni kanske helt enkelt får vänta ut Sixten och Philemon. Ta tass om er.Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Ett kompstnät i dörröppningen så de kan se varandra och Feliyway i eluttaget? Hoppas ni lyckas att få ihop alla katterna :)

    SvaraRadera
  4. Tycker Sixten om att leka med laserpekaren? I så fall kan ni leda iväg honom genom lek....eller med Philemon. För om en katt leker, så är kroppsspråket lugn och avväpnande...inget som Sixten skulle kunna tycka var hotfullt.

    Jag gör alltid så när jag introducerar mina katter för jourkatter i köket. De går och luktar lite och kollar runt, sedan tar jag snöre eller laserpekaren och det kan inte Vännen låta bli....Och de nya katterna brukar sitta och fundera på varför han uppför sig så konstigt....ska han inte utmana...nähä, ja, den där leksaken verkar ju kul! Och sedan har de kunnat umgås utan att nya kissen ska bli rädd och tro att mina ska vara farliga. När de inte reagerar på deras hållning, utan rusar omkring och leker, då är det nog inte så farligt och så blir deras kroppshållning bättre och så törs de vara med :) Lycka till

    SvaraRadera