Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

torsdag 20 september 2012

Matte

Då är ännu en vända till veterinären avklarad. Det gick oväntat bra att fånga in Rafael och bura in honom, och Jenny... ja, hon och Majsan börjar ju i allmänhet att kurra lyckligt bara man tar i dem, så hon spann så kärvänligt ända till burdörren var stängd. Sedan övergick bägge katterna till "blandad kör för tenor och sopran", och det var ett långt stycke de framförde för det höll hela vägen in till Mariestad! Även inne i veterinärens väntrum sjöngs det en stund om livets orättvisor i allmänhet och burar, bilar och veterinärer i synnerhet... men så småningom tystnade de och verkade resignera.

Rafael fick komma in först, vägdes och befanns vara flera kilo för tung... så när gammelmatte hade fyllt i det där frågeformuläret från Royal Canin var det dietfoder i påsen hon fick som tack. Tur att han tycker att det är gott!

Sedan var det dags för lugnande spruta och rakning. Den delen av äventyret var jag dock inte med om, utan gammelmatte fick hålla koll och dessutom se till att Rafaels klor blev klippta. Rapporten efteråt innehöll moment som "uthällande ur transportbur av fastklistrad katt" och "undersökning av vårta vid svansroten", varefter rakningen och kloklippningen gick smidigt. Avslutningsvis administrerades uppvakningsspruta och slak katt hivades tillbaka in i buren för utbärande till väntrummet. Väl där ägnade han sig åt att jama förorättat i varje andetag, eller rättare sagt, han "ja-hamade" (för det var så det lät).

Så var det Jennys tur, och den här gången följde jag med in. Hon vägdes, befanns vara i alldeles utmärkt hull (vilket är lite förvånande med tanke på att hon äter "som en häst" och gärna stjäl av kamraterna om hon kan komma åt) och släpptes ut på golvet i undersökningsrummet medan Olle plockade fram vad han behövde för provtagning. Och Jenny vore väl inte Jenny om hon inte gick direkt fram till honom, skakade svans och strök sig mot hans ben! Även provtagningen gick mycket bra - hon satt alldeles still i min famn och följde storögt proceduren... inte ens när Olle stack henne i tassen, ryckte hon till eller sa något. Sedan fick hon ett fint bandage och lyftes tillbaka in i buren samt bars ut i väntrummet.

Provsvaren var mycket positiva: Jennys sockervärden är helt normala och njurarna mår också fint! *lycklig*

Mindre positivt var att jag inte hade tillräckligt med pengar för att betala räkningen... men de är aldrig omöjliga, utan jag fick alltsammans på faktura och skall försöka trolla fram pengar så snart jag kan. De vet ju att jag inte luras, och dessutom springer jag ju där rätt ofta med mina pälsklingar... i nästa månad är det Immas tur, för då vill jag ta ett nytt njurprov och se om jag har lyckats få ner hennes värden igen.

Vid det här laget hade Rafael piggnat till igen, så tenoren och sopranen var redo för hemfärd. Konstigt nog verkade de inte hitta någon bra repertoar, för det blev inte alls samma spunk i sången som under inresan? Väl hemma klev de hur som helst nöjda ur burarna och siktade omedelbart in sig på torrfoderskålen i köket, varefter de drog sig tillbaka för tvätt. Jag passade på att ta en bild av Rafael så att ni kan se hans nya "frisyr" (eller snarare brist på dylik) - hihi!




14 kommentarer:

  1. Det låter bra att katterna är i fin form. Hur mycket gick undersökningen på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jennys provtagning kostade 850 kronor och Rafaels rakning 513 kronor. Ja, visst är det underbart att få veta att ens pälsklingar mår bra! Jag har varit så orolig för Jennys törst, men nu vet jag att det inte är sjukligt och då får hon gärna dricka så mycket hon vill *ler stort*.

      Kram från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna.

      Radera
  2. Sjunga å beklaga sig är ett MÅSTE!!!
    Inte många gillar sitta i bur OCH åka brummis...
    Kul att allt gick bra och Rafael är jättesöt med "lejonklippning" ;-)
    Det hade varit kul om han hade tittat in i kameran.

    =^.^=

    Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men nu ville inte Rafael samarbeta med kameran... och på det här viset fick ni ju se hur han ser ut i nacken - hihi!

      Kram från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna.

      Radera
  3. Hur mycket är den där räkningen på?
    Kissarna är kanske aficionados dvs flamenco anhängare... Sådana sångare brukar ju också låta en massa i varierande tonarter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad räkningen gick på ser du under svaret till Kattson. Kanske är det så att de övade för att komma med i den gruppen. Som tur var så skrek ingen av dem så högt som Imma när hon måste sitta i en transportbur och åka till veterinären. Men som tur är så behövs det ju inte så ofta.

      Radera
  4. Skönt att höra att både Rafael och Jenny var friska som nötkärnor :)
    Tycker minsann att Rafael ser tuff ut i sin nya look !

    SvaraRadera
  5. Skönt att det gick bra! Det där med vikten jobbar vi också på "suck". Vi tycker du är fin utan så mycket päls också Rafael och vad härligt att Jenny mår bra! Nosbuff

    SvaraRadera
  6. Gör Rafael som jag när jag är nyrakad - vill krypa under täcket och värma sig? Jag är ganska frusen första pälslösa veckorna - så ni får värma killen lite!!! ♥
    NosPuss Wikki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den stackaren måste ju vänja sig vid att vara "skinnad"... men gammelmatte har ett tjockt, gosigt täcke som man kan krypa under när det behövs!

      Tass från Imma, abbemissa.

      Radera
  7. Vad bra att allt gick så bra!
    Vilde har haft lite viktproblem. Men det har blivit bättre.
    SvansKram

    SvaraRadera
    Svar
    1. O så väl jag förstår Vilde. Min läkare ringde nyss och berättade att jag MÅSTE gå ned i vikt och börja banta, både för mitt hjärta och för att min rygg ska orka med min tyngd, så det är bara att bita i det sura äpplet och göra som han säger.

      nosbuff gammelmatte Gitte

      Radera
  8. Ni har ett pris att hämta hos mig ;-)

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. OJ! Vi ilar genast dit!

      Tass från Imma, abbemissa.

      Radera