Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

fredag 3 augusti 2012

Matte

Puh, sedan vi fick den där OTROLIGT GODA fläderblomssaften av Wikkis Stora matte har gammelmatte och jag kolkat saft som alkoholister här hemma... den är nästan slut, trots att vi fick så mycket! *stora ögon*

Sagge har fått sträcka lite extra på benen idag, vilket jag tror gjorde honom gott. Sedan jag stängt in gammelmatte, Philemon och Imma i vardagsrummet och öppnat Sagges dörr så att han fick komma ut, öppnade jag också ner till källaren... och medan jag donade där nere, fick han gå fritt och undersöka alla rummen i min halva av detta svala, märkliga våningsplan. Det var säkert spinnande! Där finns Skaparkattens rum (kapellet), församlingsrummet, skrudkammaren (fast dit in fick han inte gå just den här gången), pannrummet och tvättstugan... och givetvis gjorde han som alla katter gjort före honom när han kom in i pannrummet: rullade sig njutningsfullt på golvet! *suck* Så de vita partierna av hans päls är inte längre vita utan solkigt grå... nåja, lyckligtvis är vår aska ren från föroreningar, så det gör inget att han sköter tvätten av pälsen på egen tass. Försökte ta en bild, men killen stod inte still tillräckligt länge för att jag skulle hinna fokusera... så ni får använda er fantasi för att föreställa er hur han ser ut just nu.

Hur som helst fick jag god hjälp med mycket där nere: vi packade en tvättmaskin och startade den, vi staplade ved, vi tömde tvättkorgen på allt skumgummi som jag har fått plocka ur tvättmaskinen sedan en kudde sprack i trumman (det är därför vi har haft en reparatör här - pumpen och filtret var totalt igensatta med små bitar av skumgummi) och fick över det i en papperskasse så att gammelmatte kan använda det till något annat, vi sopade rent golvet i korridoren och satt en stund i Skaparkattens rum och pratade om katternas skiftande livsvillkor överallt i världen... och så lekte vi kurragömma bland all bråten, förstås. Det var jamarkul! "Vaaaaar är Sagge? Vaaaar är Sagge? Tittut!"

Väl uppe i huset igen hjälpte han mig att göra ren sandlådorna, sopa golvet i hallen och packa ur/packa i diskmaskinen, och sedan var det matdags - för honom i hans rum (dit jag sedan stängde, så nu är han "infångad" igen) och för oss andra i köket.

5 kommentarer:

  1. Åh vad skönt för Sagge att springa runt lite. Här fnissade vi gott åt tanken på Sagge när han rullade runt på golvet och blev alldeles sotig.
    Vad trist med kudden. Matte berättade att hon råkat ut för samma sak fast i torktumlaren och i den blev allt skummgummi statiskt och satt fast överallt inuti och när hon försökte ta bort det fastnade det på händer och överallt. Hon kämpade i timmar innan hon fick bort allt. Efter det har hon alltid ett örngott på kuddarna när hon tvättar dem om de är lite slitna.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så jag också tänkt - örngott får det bli!

      Nospuss från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna.

      Radera
  2. Härligt för Sagge att få ta tass om dig själv en stund och det låter jättespinnadne att få utforska en källare !

    SvaraRadera
  3. Stora matte blir så glad att saften smakade gott! Receptet finns här http://metrobloggen.se/wikipedia/nu-borjar-fladerblommorna-sla-ut/ och det är sannerligen en uppfriskande dryck!
    NosPuss Wikki

    SvaraRadera
  4. Vad Bra att Sagge fick utforska lite på egen tass.
    Vi blev också lite sugna på att få rulla runt i askan.
    Låter jättehärligt!
    SvansKram

    SvaraRadera