Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

söndag 19 februari 2012

Rafael

Jag hade en mycket otrevlig dag igår.

Min matte (som de andra katterna kallar gammelmatte) har ju fyllt år och jag hade tänkt fira det med att gosa med henne i soffan hela dan igår... men så började det komma främmande tvåbeningar, och dom tog över hela mitt revir utan att fråga mej om dom fick det! Ja, riktigt främmande var dom ju inte, för dom är kullsyskon till den tvåbening som de andra katterna kallar matte, men dom betedde sej som om dom ägde reviret och gjorde en massa otrevliga saker som jag inte gillade. Borrade i väggarna och vallade snabeldraken och skurade golven och sprutade äckliga saker på fönstren som dom sedan torkade bort... och dom hade en minimänniska med sej som lät och sprang omkring och gjorde livet osäkert för alla oss katter. I alla fall för mej. Majsan och Jenny verkade inte ha nåt emot att bli klappade av den och dom sa att han klappade så snällt och fint och visste hur man beter sig mot en katt... men vem vågar lita på vad tjejer säjer?!? Så vi killar fick trängas uppe i trappan för att vara i säkerhet men ändå hålla koll... och där nere i soffan satt min matte och hade kunnat gosa hur mycket som helst om jag bara hade kunnat nå henne! *suckar djupt* Tro mej, jag försökte...

Hela dan var dom här och pratade och skrattade och städade och hade sej. Det enda bra dom gjorde var att min matte fick tillbaka sin dator, för den tror jag kommer att göra så att hon flyttar hem hit till mej igen... men dom tog bort trädet i vardagsrummet, som varit så fint och som man har kunnat klättra så bra i! Och alla julsakerna försvann ner i lådor och kattonger. Sen åt dom tårta som inte gick att äta för den var full med havre - sånt äter ju bara hästar! *fnyser* - och middagen gick inte heller att smaka av (lassanje, tror jag att den hette)... totalt hopplöst, om man jamar så, att få sej en vettig smakbit!

Inte förrän sent på kvällen försvann det där gänget med störiga tvåbeningar, och min matte och den andra matten satte sej för att titta på TV. ÄNTLIGEN kunde jag komma upp i soffan och gosa med min matte! Hela långa dan hade jag fått vänta, så jag hade MASSOR av gos att ta igen... fast matte pratade väldigt konstigt, hon sa att hon hade haft en underbar dag och att hon var så lyckligt lottad som hade så fina barn och att hela dan hade varit en present. Present?!? Hur kan hon tycka att så mycket otrevligt oväsen är en present?!? Begriper mig faktiskt inte på tvåbeningar, det måste jag tilljama.

Den där som de andra katterna kallar matte bjöd i alla fall på god mat och såg till att vi katter fick äta i lugn och ro. Då stängde hon in alla tvåbeningarna i vardagsrummet så att dom inte skulle störa oss. Alltid något! Och hon tröstade oss med att de där typerna bor så långt bort att dom inte kan komma särskilt ofta, och det är ju bra.

PS. Fast okej, nu blir det lättare för oss husisar att blogga, när vi fått vår dator tillbaka. Bra, va'? DS.

3 kommentarer:

  1. Ibland blir det verkligen inte som man har tänkt sig! Skönt med en glad matte och att få det extra rent och fint men det är jobbigt när det håller på. Är säker på att matte vill ha massor av gos av dig när det har lugnat ner sig.Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Ojoj, det låter som om ni hade en riktigt omtumlande lördag finis. Hoppas ni kommer ha en lugnare vecka istället så ni får vila upp er efter alla händelser som råkade hända samma dag.. Nosbuffar

    SvaraRadera
  3. Ja tänk så olika vi katter och 2-beningar tänker om vad som är trevligt och inte trevligt alls.
    Jag hade tur idag för det där pratet om att släppa ut Snabeldraken ur garderoben , det stannade just vid prat :)
    Gratulerar Gammel Matte i efterskott gör jag och mina 2-benta !

    SvaraRadera