Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

måndag 27 februari 2012

Matte

Det grumsas rätt mycket bland katterna just nu. I morse sken solen så skönt, vi hade barmark i hela trädgården och fåglarna sjöng så där vårhärligt... och så gick dagen, snön började falla och när det mörknade hade vi en vit trädgård istället för grön. Suck! Philemon tycker inte alls om det - han skriker vid dörren och grälar på mig när jag visar att det fortfarande är vinter där utanför. Och jag förstår honom... längtar själv så in i vassen efter vår!

En rundvandring bland bloggarna fick mig att komma ihåg en fundering jag brukar ha. Frasses matte skriver att hon lämnade lyset på hemma när Frasse blev ensam... och tänk, så gör jag också. Skulle aldrig falla mig in att låta det bli nermörkt inomhus när katterna är ensamma! Och nu undrar jag om ni andra (mattar och hussar, alltså) gör likadant? Och gör ni andra saker för att få era missar att känna sig trygga när ni inte är hemma? Jag funderar ibland på att sätta på radion i köket lite lågt, men som de flesta radiokanaler är idag vet man inte vad som händer... skrällmusik är troligen ingen höjdare för en kisse som känner sig övergiven. Och den kanal jag brukar lyssna på - P1 - spelar ingen musik alls, nästan.

En annan sak jag försäkrar mig om är att katterna har varma ställen (t.ex. filtar) att ligga på när jag åker hemifrån, eftersom det är jag som eldar... så när jag inte är hemma, blir det allt kallare i huset. Plus kollar att torrfoder och fräscht vatten alltid finns i tillräcklig mängd. Man vet ju faktiskt inte om man råkar ut för något som fördröjer hemkomsten.

6 kommentarer:

  1. :-) När det var som mörkast i vintras så lät jag kökslampan vara tänd, även om vi har mer dagsljus än vad ni har uppe i Norden. Å sköna ställen att ligga på har han plenty. När vi hade några dagar med snö oväder så såg jag till att lägga upp extra torrfoder just in case... Å radion står på varje dag i köket, lite lagom avstånd och lite lagom högt. Köpte en transistor radio enkom för detta ändamål.

    SvaraRadera
  2. Hemma hos mig brukar akvariumet vara tänt när jag är ensam hemma och radion står på i köket.
    Sovplatser har jag många :)
    Om det är riktigt kallt så lägger jag mig under värmeväxlaren = LÖVELY :)
    Ny mat och vatten ställs alltid fram så inte lider det nån nöd på mig precis när jag är ensam hemma :)

    SvaraRadera
  3. Matte ser alltid till att jag har mat och minst två filtar plus min lilla bo med en filt i då jag är endast utekatt.. Matte ser också till att jag alltid har vatten även när det är som kallast. Ska matte vara borta en längre period så kommer jag nog få åka hem till gemmelmatte och gammelhusse

    Tass lilla Tigern

    SvaraRadera
  4. Några lampor tänds automatiskt både inomhus och utomhus. En liten radio står på lite tyst om hon är ute på bus nån helg med husse.
    Torrisar finns alltid i automaten och vi har vår älskade vattenfontän.
    Mysplatser har vi massor av. Vår matte är aldrig borta när det är mörkt. Det hände bara en gång, det var 2008 när hon blev sjuk och låg på sjukhus länge, men då var husse här.

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
  5. Vi har alltid tänt i badrummet, för att vi säkert ska hitta vår låda. Ska matte vara borta när det är mörkt, så tänder hon i hallen. Den lampan ger ledljus i både köket och rummet, förutom i hallen, förstås.
    Dessutom har vi en egen radio, som alltid står på lite tyst när vi är ensamma. Det känns bra.
    Numera är matte inte borta så ofta efter mörkrets inbrott eftersom hon ser dåligt i mörker och vill inte köra brummis då.
    Ska matte vara borta länge, får vi bo hos vår släkting Stig.

    SvaraRadera
  6. Här är det tänt i hallen och i hallen vid sovrummet när vi e ute. Pelle har det varmt och gott med golvvärme i badrummet som funkar så länge elen funkar.

    SvaraRadera