Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

torsdag 2 februari 2012

Matte

Gammelmatte ringde och hälsade att hon mår bra, trots att hon ramlade i tunnelbanan igår. Tänkte att att ni kanske ville veta det.

Själv mår jag också bra. Det är ett heltidsjobb att hålla ett stort hus varmt och ta hand om åtta gosiga katter, så jag hinner inte tänka på något annat. Sagge har börjat ropa på mig genom dörren! Och Assar tillåter mig allt oftare att klappa honom, vilket förstås gör mig både stolt och glad. Det är underbart att se golvet fullt av husisar som äter ur varsin skål... den här bantningsblötmaten (Royal Canin Obesity Management) är tydligen jamargod, för katterna cirklar kring mig som hajar medan jag lägger upp den och kastar sig över skålarna så fort de når golvet.

Nu grunnar jag som bäst på att bygga och montera en nätdörr åt Sagge, så att han skall ha möjlighet att kommunicera med Philemon och Imma utan att de kan ryka ihop ifall de inte trivs med varandra... men den måste jag ha hjälp med, så jag tror att jag skall fråga tassverkar'n om han kanske vet hur man klurar ihop en sådan tingest. Sagge har blivit så genomkelig! Och han älskar att bli kammad... men kloklippning gillar han inget vidare, så än så länge har jag bara lyckats med ena framtassen. Får ta det lite pö om pö, för jag vill ju inte att han förknippar min famn med sådant som är obehagligt...

6 kommentarer:

  1. Men hjälp - att du vågar släppa Gitte utom synhåll??! ♥
    Jag vet inte hur pass svårt det är att få fatt i kompostgaller så här års, men jag vet att det är stadiga och bra galler om man fäster dem i en dörr-ram som kan hängas upp istället för ordinarie dörr på gångjärnen eller göra så här http://www.kattstatus.se/sida21.html
    Finns hos Jula, Silvan, Granngården m fl
    NosPuss Wikki

    SvaraRadera
  2. Skönt, att gammelmatte mår bra, trots att hon stod på näsan!
    Kul, att Assar börjar bli mer och mer sällskaplig.
    Lille Sagge verkar ju vara en mysig kille. Vi förstår honom, mer än väl, att han ogillar kloklippning, för det gör vi också.

    SvaraRadera
  3. Så skönt att gammelmatte mår bra. En nätdörr låter det jättebra

    SvaraRadera
  4. Bra att din mamma mår bra. En nätdörr låter bra, men vågar du inte låta Sagge träffa de andra nu då? Börja med en katt i taget så går det nog bra? Karantän-erad, undersökt och vaccinerad är han väl numera upp till sina öronspetsar?

    Bra ide med kompostgaller mindre komplicerat än nätdörr. Även om en nätdörr är relativt enkel. Träram och häfta nät på det, gångjärn på det och saken är biff! Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Kompostgaller är perfekt :) det har jag haft mellan alla mina dörrar :) och det är mååååååånga kan jag lova!
    Tur att gammelmatte inte skadade sig!!!

    Nosbuff

    SvaraRadera
  6. Stackars gammelmatte. Hoppas det gick bra. Det händer så snabbt så man hinner inte ta emot sig ibland. Roligt att Sagge blivit så hemtam. Förstår att han trivs. Blir så glad att höra om Assars framsteg också. Jag visste att det skulle komma, men inte när.

    SvaraRadera