Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

torsdag 2 december 2010

Matte

Medan Conny har gjort sin plikt som seker... förlåt, säkerhetskatt, har gammelmatte och jag varit oroliga för Rafael. I tre dagars tid, drygt, har han hostat så att kroppen rister på honom och jag har hållit stenhård koll på de varningstecken jag har lärt mig: färgen på tandköttet, hur ögonen ser ut, om pälsen tappar sin glans, om katten äter och dricker o.s.v. Rafael själv drog sig undan, blev dämpad och kräktes upp mat. I morse blev dock oron för stor - jag vill ju inte för allt i världen riskera någon av mina pälsklingars liv och hälsa! Varken gammelmatte eller jag hade sovit särskilt bra under natten... så tidigt i morse ringde jag Olle, vår veterinär, som sa att vi var välkomna in direkt. Det var bara att jaga rätt på Rafael, som fattat miss-tankar och gömt sig i övervåningen, och få in honom i en transportkorg... något som gick mycket lättare än vi någonsin hade vågat tänka oss... och ge sig av till Mariestad i den gnistrande kalla och soliga morgonen. Tänk, så vackert det är när rimfrosten täcker träden! Och väglaget var bra, så vi kom in på en dryg halvtimme.

Våran Olle är en fantastisk veterinär, det kan jag inte nog understryka! Hans handlag med Rafael var enastående - vår lille skyggis låg alldeles still och lät honom göra precis vad han ville, ta tempen, undersöka ögon, öron och mun o.s.v. Ett avslöjande symptom var att lillkillen visade sig vara kläggig i ena ögat - det måste ha kommit nu på morgonen, eftersom jag inte hade sett det...

Nå, Olle konstaterade så småningom att Rafael har en kraftig infektion i övre luftvägarna, som läker ut av sig själv. Det vi däremot måste räkna med är att varenda katt i reviret kommer att gå igenom det här i varierande grad, eftersom sjukdomen är mycket smittsam... men vad bryr vi oss om att vintern går till pyssel med förkylda katter, bara det inte handlar om vad vi befarade: en tumör, något som satt fast i Rafaels hals eller rentav hjärtsjukdom! Det var framför allt det sistnämnda som höll mig själv sömnlös, för jag vet ju att hosta är ett tecken på hjärtproblem hos katt...

När vi kom hem igen, var Rafael lugn och glad. Det är som om han fattat att vi bara ville honom väl - eller så blev han trygg av att se att han fick komma tillbaka hit? Resan t.o.r. Mariestad kanske var ett slags eldprov för honom - skulle han bli utslängd igen, eller hade han verkligen fått ett hem för livet?

Nu begriper jag varför Immas ena öga sedan ett par veckor blir lite rinnigt då och då... hon är naturligtvis också förkyld! Jag har hållit noggrann koll på det, gjort rent det vartefter och nog tänkt att hon är just förkyld, men inte känt samma oro eftersom hon är så pigg i övrigt och inte hostat eller så. Och jag tror att jag vet varför just Rafael blivit så sjuk... han är den enda av våra katter som inte är van vid att leva i en kattgrupp, så hans immunförsvar är förmodligen svagare (ur den synvinkeln).

PS. Olle var snäll och gav oss anstånd med räkningen, när vi sa att vi inte hade några pengar med oss. Så nu har vi tid på oss att få fram de 370 kronor som äventyret gick på... som sagt, han är fantastisk, vår veterinär! DS.

9 kommentarer:

  1. 5 tassar av 5 möjliga för en sådan veterinär!
    Skönt att det inte var något allvarligare.
    Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Det var goda nyheter. Nikita tycker att ni ska maila kontonummer till mig så ska jag stå för halva räkningen. Kattson

    SvaraRadera
  3. Jag bad matte tassa över en slant till er så det räcker både till stickisen och till lite godis åt er. Jag hoppas det är samma kontonummer som sist, så håll utkik så skall de dyka upp. (de tassades över för en stund sen)
    Jag hoppas ni inte tar illa upp över tilltaget, men jag vet att de kommer till nytta.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  4. Usch vilken pärs!
    Jag ger fyra tassar och en svans till er veterinär. Tänk om alla var så snälla. Så vill vi ge tröstbuffar till Rafael som kanske var rädd för att bli utslängd igen.

    Tänk vilken lycka när han fick komma hem igen och då säkert förstod att hans nuvarande människor älskar och bryr sig om honom. *torkar en tår*

    SvaraRadera
  5. Säg till om ni behöver hjälp med veterinärräkningar framöver... Det är ju vi som ställt till så att ni fått en liten Rafael i reviret och då bör vi ju hjälpa till!
    NosPuss Wikki

    SvaraRadera
  6. Stackars Rafael, men bra att han tog det med ro :-)

    Och pengar till veterinärräkningar ska nog gå att få ihop. Slaven kan skicka lite kontanter per post, har hon bestämt! Bara hon får en adress. Matte kan maila mig på förnamnpunktefternamn snabela gmailpunktcom, t.ex.

    SvaraRadera
  7. En vettis som er Olle är guld värd! 8 tassar och 2 svansar för honom!

    Skönt att lille Rafael är bra och det inte var så farligt.
    Nu VET han att han får stanna hos er!

    SvaraRadera
  8. Kära Sisko! Du behöver inte skicka pengar när det är så krångligt för dig. Vår adress är inte hemlig på något vis: Klosterkatterna, c/o sr. Carina Carlström, Amnevägen 34, 547 72 Otterbäcken. Gör som du vill, det går fint att skänka en slant till ditt närmaste katthem också, för de behöver pengar minst lika väl som vi!

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
  9. Kattson och Wikki, vi har fått en slant av Alice och är så jättetacksamma för den... ni är så goda allihopa... man blir alldeles darrig i morrhåren när man tänker på det!

    Vårt kontonummer är detsamma som alltid. Och apropå det, Wikki, så vill matte att jag berättar att hon har fått din mattes mejl om Snuffefonden men att hon inte har klarat av att sätta sig in i det än... hennes huvud är så krångligt just nu...

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera