Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

tisdag 28 september 2010

Matte

Varför tar jag alltid de bästa/roligaste (i mitt tycke) fotona på katterna när det är som mest stökigt och ostädat hemma?!? Kanske katterna trivs bäst då och är till sin mesta fördel... *skrattar* Hur som helst vill jag visa lite bilder jag tagit de senaste dagarna, och mitt enda syfte är att få visa vilka underbara katter jag har nåden att få dela liv med.

Som jag nog har berättat, håller jag på att flytta ner biblioteket i källaren. Det innebär packande av böcker i kartonger... och kartonger är härliga lekplatser, tycker katterna!



Assar sticker upp huvudet...



Majsan tar inga risker... skall här flyttas, skall vi katter med! I den här lådan ryms vi bra allihopa, matte!


Och har man ingen kartong tillgänglig, går andra saker precis lika bra att sitta i. Tycker Majsan, i alla fall!



En sak som gläder mig särskilt mycket är att jag får allt bättre kontakt med Assar. Idag har han t.o.m. strukit kinderna mot min hand! Och han leker så det står härliga till...


Morr... stolpen har ingen chans mot mig! jamar Assar tufft


Som grupp fungerar husisarna perfekt tillsammans, något vi aldrig hade vågat drömma om men förstås är jätteglada över. Varför äta i fyra skålar, när man kan samsas om en?!?



En annan som äter väldigt bra, och som - efter ett tips från Kattson (tusen tack!) - får kattungefoder iblandat i Hair & Skin torrfoder för att bygga upp sig bra både ut- och invändigt, är den här lillkillen:





Rafaels päls blir allt finare, som ni ser på bilden... han har börjat bilda underull, vilket har gjort honom silkesmjuk att klappa, och han verkar trivas jättebra tillsammans med gammelmatte i andra änden av huset. De gosar, pratar, har det gott tillsammans... men ännu har han inte lekt. Så var det med Assar och Sixten också - det tog tid innan de började våga leka.

Sist, men inte minst, vill jag tacka er alla så hjärtinnerligt för er hjälp! Nu klarar vi veterinärbesöket på torsdag, och det som ev. blir över skall givetvis gå till nästa katt i raden som behöver hjälp. Gud välsigne er allihopa!

PS, Givetvis talar jag dagligen och stundligen om för Majsan, Jenny och de andra att vi inte skall flytta utan att det bara handlar om ommöblering... DS.

13 kommentarer:

  1. Nu e gammelmatte å ja emsamma här i vårat revir å gammelmatte håller på i rummet me mashinerna som gammelmatte kallar kök. Hon har berättat för mej om den dära blixtmashinen å visat mej bilderna på mej när ja får mat *mums* oxkött. Hon sejer att me den hära blandade maten (förshtår inte va hon menar - ja ser ingen blandning) kåmer ja å bli en stor å dukti kattpojke å de vill ja gärna bli. Ja va i alla fall inte redd för den dära blixtmojängen.

    Nosbuff från Rafael, nybliven klosterkatt.

    SvaraRadera
  2. Så skönt att det ordnade sig ekonomiskt. Vilken lycka för både människor och katter.

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder! Särskilt den med alla runt samma skål. Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Bra fodertips! Rafael ser ut att smaska med god aptit. Härliga bilder matte har tagit på er alla. Glädjande att Assar söker kontakt och leker av sig. Minns så väl när vi, matte och missar,hittade till kattbloggarna förra hösten/vintern. Då var läget ett helt annat för Assar och Sixten. Vilka enorma framsteg de har gjort! Kurr och burr.

    SvaraRadera
  5. Å vad roligt med bilder på Rafael... Jag ska genast tipsa en viss person som kommer att bli så glad! NosPuss Wikki

    SvaraRadera
  6. Fina bilder! Vad skönt att det ordnat sig med pengar till veterinären!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  7. Jätte fina bilder. Kartonger är kuliga att leka med och i.
    Roligt att Rafael trivs så bra i sitt nya revir, han har ju gammelmatte där och henne är han trygg med.
    Glad att pengarna räcker till vettisräkningen, men jama till om mer slantar behövs.
    Mjauis

    SvaraRadera
  8. Åh, så roliga bilder, Man ser att alla trivs jättebra. Tänk att samsas så många kring samma skål, här funkar inte det men vi tjuväter i varandras skålar om det är ngn som inte äter upp ordentligt, renslickat ska det vara.

    SvaraRadera
  9. Är inte vi katter som allra bäst när våra människor håller på att flytta saker? Vi vet exakt var vi ska vara då. I kartonger för att visa var de ska lägga saker, framför fötter för att visa vägen o s v. Trots måttlig uppskattning kämpar vi oförtrutet på. Tänk vilken fantastisk tillvara alla Klosterkatterna har fått. Tack till matte och gammelmatte. Hoppas kommande veterinärbesök också går bra.

    SvaraRadera
  10. Vad skönt att det ordnade sig med finansieringen, jag känner mig alltid så frustrerad när jag inte kan delta då utlandsräkningar är så absurt dyra. Nästa gång det behövs så får du maila mig din postadress så skickar jag en sedel i kuvert i stället:-)

    Vad fin teckning Rafael har! Jag är hemskt svag för den där sortens randning, den är så speciell:-) Roligt att höra att han går framåt, och också att Jenny&Majsan inte verkar alltför nervösa, jag skulle förstå om de vore det.

    SvaraRadera
  11. så roligt att det går framåt för Rfael, blir katt av honom också ska ni se, i dag kan ni läsa om mig och min personliga kattistent Flisan
    nospussar från Beata och resten av Väsbygänget

    SvaraRadera
  12. Rafael ska det vara såklart, inte så lätt att skriva när man är en blind perser, så matte får hjälpa till, och hon stavar som en kratta

    SvaraRadera
  13. Skönt att se Rafael bli bättre men tyvärr har jag (Linus) en tråkig nyhet. Min kompis Alice har varit borta i snart 14 dagar, Matte är jätteledsen o jag sitter o tittar ut genom fönstret hela dagarna för att kanske få syn på henne. Har ingen arr leka o bråka med o det är så tyst här hemma. Matte har letat, ringt katthem o polisen men ingen Alice finns. Jag kan inte gå ut o leta för jag fryser så om tassarna, vi kan bara hoppas men tyvärr ser det ganska mörkt ut. Vad mer kan vi göra?

    SvaraRadera