Här ovan ser ni oss alla: Philemon, Aragorn (död 2009), Rufus (död 2009), Imma (död 2013), Conny (död 2011),
Assar (tyvärr försvunnen sedan sommaren 2013), Sixten, Majsan, Jenny (död 2015) och Rafael.
Vår lille nykomling Robin finns inte med på bilden än...

måndag 29 mars 2010

Imma

Matte och jag har haft ett långt, allvarligt jam om saker och ting. Hon berättade för mig att hon är så pass sjuk nu att hon inte ens kan vara präst (från sitt borgerliga arbete är hon ju sjukpensionerad sedan nio år - det är nästan hela mitt liv!) utan måste vila från precis allting annat än klosterlivet. Först blev jag ledsen för hennes skull, för jag blir alltid orolig när matte mår dåligt... men så sa hon att jag inte skulle vara det, för det är nog Guds vilja att hon "bara" skall ägna sig åt att be. Och så har hon ju oss katter som hjälper henne med allt möjligt! "Inte minst du, min pälskling" sa hon och kramade om mig. "Du är min allra bästa vän". Då var det inte utan att jag kände ögonen tåras... för matte är min bästa vän också, den jag älskar allra mest på hela jorden!

Majsan är en hängiven postulant, måste jag säga. Bara väldigt osjälvständig... hon hänger efter mig, trots att hon vet vad hon skall göra, och jag blir lite stressad av att inte få vara ifred när jag ägnar mig åt mina uppgifter. Måste fundera ut hur jag skall få henne att våga lita på sig själv? Men hon är mycket duktig på att knyta an till tvåbeningarna, och hon tränar hårt på att bli en äkta goskatt - en av våra viktigaste uppgifter här i klostret är ju att trösta ledsna människor som kommer hit på besök. Conny har tagit på sig att "skydda" mig från störningsmoment när jag är som mest upptagen, och det är lovvärt... men han tar i lite för mycket ibland, och det måste jag jama allvar med honom om. Det räcker ju att han säger ifrån, mer behövs inte.

Ute börjar det se riktigt trevligt ut - snön smälter undan jättefort, och matte berättade nyss att krokusarna blommar i vår söderrabatt! *glad* Kattligen ser jag fram emot att det blir så varmt att ungdomarna kan vara ute i kattgården... då blir det lugnt här inne, så att jag får kontemplera i ro.

7 kommentarer:

  1. Du har tassarna fulla hör jag. Det är tur din matte har dig som hjälpreda. Annars skulle nog allting rasa samman. Inte minst utbildningen av postulanter. *tass*

    SvaraRadera
  2. Bra att matte har dig! Det verkar gå åt rätt håll med allas u´tbildningar! Säga vad man vill men ett varmt hjärta är det viktigaste. Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Härligt att ni har varandra, matte och du, så att man kan hjälpas åt. Det låter som om alla klosterkatter håller på att hitta sina speciella inriktningar. Majsans uppgift som goskatt är Mycket Viktig, tycker vi också. Ta tass om varandra! Kurr och burr.

    SvaraRadera
  4. Jag tror det är meningen att matte ska ta sig mer tid med er. Att hon måste må dåligt under tiden är nog bara något som sker för att hon verkligen ska inse att hon måste ta det lugnt. Ibland måste människor få ordentliga varningar innan de förstår att de måste växla ner. Du får tala om det för henne Imma.

    SvaraRadera
  5. We would love for you two to be a Tuxedo Gang Members!! Please send a couple of pictures of you two to tuxedogang@gmail.com and I will post them and introduce you to the TGH Gang!!
    Your Tuxie furiend,
    Samantha

    SvaraRadera
  6. Mjaoo! Blir lite orolig för matte. Kommer hon att orka?

    SvaraRadera